سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشهای تمرین مبارزه

برای مشاهده کامل این متن برروی ادامه مطلب کلیک کنید

**>

 

تمرینات مبارزه دارای تنوع بسیار زیادی است و مربیان بطور مداوم در حال ابداع روشهای گوناگون تمرینات هستند . با این وجود می توان روشهای تمرینی را از نظر استفاده از وسایل کمک آموزشی به دو دسته بدون وسیله و با وسیله تقسیم نمود .

در روش بدون وسیله هنرجویان تکنیکها و تاکتیکها را به صورت سایه زدن یعنی با حریف فرضی تمرین می کنند . از مزایای اینگونه تمرینات می توان تنوع بسیار بالای تکنیکها و تاکتیکها و نیز حجم بالای تمرینات توسط هر نفر را بر شمرد .

در روش با وسیله می توان از منابع گوناگون به عنوان وسایل کمک آموزشی یا تمرینی سود برد . این وسایل می توانند شامل میت ( در انواع گوناگون ) ، حریف تمرینی ، و حتی مانع چینی برای چابچایی در مسیرهای گوناگون نام برد . از مزایای این تمرینات می توان نزدیک بودن تمرینات به شرایط واقعی را نام برد .

روشهای فوق را می توان به صورت گوناگون تمرین نمود . که به اصطلاح  به آنها سیستم تمرین می گوییم . سیستمهای تمرین را می توان به دسته های قرار دادی ، نیمه قراردادی و آزاد تقسیم کرد .

در سیستم قرار دادی هنرجویان ملزم به اجرای تکنیکها و تاکتیکهای خاصی که قبلا در برنامه طراحی شده هستند . این سیستم ضمن تقویت فنی بازیکن موجب افزایش سطح فرمانبرداری وی نیز میگردد . چرا که در این سیستم بازیکن موظف است دقیقا آنچه را که مربی برنامه ریزی کرده اجرا نماید . شرایط ویژه ذهنی این تمرینات باید برای بازیکن دقیقا تصویر سازی گردد و همزمان با اجرای برنامه میزان فرمانبرداری و موفقیت بازیکن در اجرای برنامه را کنترل نمود .

از مزایای این سیستم تمرین و اصلاح فنی و نیز شگرد سازی را می توان نام برد .

در سیستم نیمه قراردادی تا حدودی در حمله و یا ضدحمله و ... به بازیکن آزادی عمل داده می شود و بازیکن باید نوآوری و خلاقیت خویش را بکار بگیرد . در این سیستم مربی قسمتی از برنامه را تنظیم و قسمتهایی را نیز بطور نمونه به بازیکن ارائه می نماید و سپس از وی می خواهد بنا بر انتخاب خویش یکی از قسمتهای انتخابی را اجرا نماید . بازیکن نیز باید بر اساس موقعیت و تواناییهای خویش بهترین گزینه ها را یافته به تمرین بپردازد .

از مزایای این سیستم ، علاوه بر مزایای سیستم قراردادی ، فعالیت فکری بازیکن ، شگردسازی و نوآوری را می توان برشمرد .

سیستم آزاد را می توان در دوبخش برنامه ریزی نمود . اول اینکه تنها یک طرف یعنی مهاجم یا مدافع در اجرای تمرینات آزاد باشد و بخش دوم هر دو طرف در اجرای تمرینات آزاد خواهند بود . و البته هریک از آنان دارای تاثیرات بسیار زیادی در بهبود و پیشرفت سطح فنی بازیکن خواهد داشت .

 این سیستم علاوه بر مزایای دو سیستم قبلی ، مزایای ویژه ای نیز دارد . این سیستم به شرایط واقعی بسیار نزدیک تر است و باعث افزایش فوق العاده اعتماد بنفس و انگیزش خواهد شد . بخصوص در بخش اول می توان با استفاده از تصویر سازی ذهنی ، بازیکن را در شرایط بسیار خاص مسابقه واقعی قرار داد .

کلیه روشها و سیستم های فوق را می توان به دو صورت تمرین سبک و سایه ای و یا تمرین با کسب امتیاز حقیقی اجرا نمود . و البته حد نهایی همان کسب امتیاز است .



نوشته شده در تاریخ جمعه 91/10/8 توسط محمد رضا عبدالرحیمی

اسلایدر