سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

در معنی واژه تکواندو بطور تحت الفظی "ت" به معنی شکستن ، خورد کردن ، پریدن ، دفاع کردن و ضربه زدن با پا ، "کوان" به معنی ضربه زدن و دفاع کردن با دست و "دو"  به معنی راه و روش صحیح است. پس بطور کلی تکواندو به معنی شکستن ، خرد کردن ، دفاع کردن با استفاده از دست و پا از راه و روش صحیح است. در تکواندو به روش صحیح اجرای تکنیک و جزئیات حرکت بسیار اهمیت داده می شود ، از این رو به یک ورزش رزمی ظریف و دقیق مشهور است. تکواندو هنر رزمی است که به استفاده از پا شناخته شده است اما به این معنا نیست که در تکواندو از دست استفاده نمی شود، همین بس که ضربات دست تکواندو از حرکات پای آن بسیار بیشتر است. تکواندو یک سیستم رزمی کامل ، علمی ترین و اصولی ترین رشته رزمی است بطوری که بصورت یک رشته ی دانشگاهی و آکادمیک تدریس می گردد. در این رشته ضربات جوری اجرا می شوند که از نظر اصول مکانیک و بیومکانیک ، بیشترین ضربه را به هدف وارد کرده و آن را متلاشی می کند.
در تکواندو ، فرد طوری تمرین داده می شود که تمام آیتم های آمادگی جسمانی او تقویت گردند. از این آیتم ها می توان به انعطاف پذیری ، سرعت ، چابکی ، توان ، قدرت ، ظرفیت هوازی و غیر هوازی و ... اشاره نمود.
تکواندو ورزشی است که اصول دفاع از خود با دستان بی سلاح را به فرد می آموزد. سیستم تکواندو در مبارزه و درگیری ، سیستم راه دور است. به این معنی که تکواندو کار اصلا به مهاجم اجازه ی نزدیک شدن نمی دهد و با اجرای تکنیک از راه دور او را از پا می اندازد. این یک مریت خوب تکواندو  است و به این معنا نیست که فرد در درگیری نزدیک حرفی برای گفتن ندارد.
عموم مردم تکواندو را ورزش پا می دانند و آن را در شکل مبارزه ای آن، خلاصه شده می بینند (آنچه که در تلوزیون تماشا می کنند). اما حقیقت این است که این ورزش  ، یک ورزش گسترده است و علاوه بر مبارزه ی قانونی (کیوروگی) ، شامل مسابقات پومسه  و مسابقات هانمادنگ نیز هست که هر کدام از موارد مزکور، خود به چندین آیتم تقسیم می شوند. مثلاً مسابقات پومسه را می توان به  پومسه استاندارد ، پومسه ایروبیک، پومسه ابداعی و ... تقسیم  کرد. مسابقات هانمادانگ  نیز شامل آیتم های متعددی است از جمله شکستن اجسام سخت (اینم خودش چندتا آیتم داره) ، پوسه تیمی و انفرادی ، هانمادانگ تیمی و ...



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/7/24 توسط محمد رضا عبدالرحیمی

اسلایدر